Fra ministerbilen kan man se at

Ikke alle taxachauffører bærer uniform. Det er tilsyneladende et problem, mener trafikminister Hans Christian Schmidt (HCS), der nu vil indføre uniformspligt for alle taxachauffører. HCS vil skabe større genkendelighed, hvilket rigtigt nok er en fordel, både for chaufføren selv og for kunden. Jeg er selv tidligere taxachauffør for et selskab der ikke kræver uniform, men lader det være op til den enkelte vognmand, og hvor størstedelen i øvrigt frivilligt påtager sig uniformen. Fordelene ved at iføre sig en uniform, består i netop genkendeligheden, som især er en fordel, hvis man skal ind og hente kunder på store steder, med mange mennesker. Processen går hurtigere, og det er selvsagt en fordel for chaufføren der er provisionslønnet, og for kunden, der ikke skal vente så længe.

Men når HCS ved lov vil kræve uniform på alle taxachauffører, så skydes der altså ved siden af målet. Det er ikke et statsanliggende om taxachauffører bærer uniform, eller ej, uanset de indlysende fordele, som jeg tror alle kan se. Det er op til de enkelte selskaber og vognmænd. Afgørelsen ligger i sidste ende hos kunderne, som kan fravælge selskaber, der ikke har uniformspligt, hvis de mener det er vigtigt for dem. Andre kunder kunne måske tilvælge selskaber uden uniform, fordi de finder en glæde i at ikke alle chauffører er ens klædt. For de fleste kunder er uniform eller ej, nok ikke afgørende.

Et mangfoldigt marked, er at fortrække, frem for statslig ensretning, som desværre er blevet en politisk kultur på Christiansborg. Sidste år indførte folketinget ikke mindre end 1460 nye love, regler, forbud og påbud. Gav de mange nye regler, så bare mening, men det gør de fleste af dem ikke. Politikerne taler om forbud mod burkaer til kvinder , og påbud om uniform til taxachauffører, samtidig med at arbejdspladserne forsvinder ud af landet, fordi politikerne ikke tør lave reformer.

Det kan ikke være politikkernes, og slet ikke en borgerlig liberal regerings opgave, at sætte unødige hindringer i vejen for det arbejdende Danmark, der skaber den velstand, der er afgørende for velfærden.

Dette læserbrev er i starten af april sendt til magasinet taxi, som udgives af dansk taxi råd. Det blev ikke optaget, måske fordi DTR er tilhænger af ministerens forslag. Det samme gælder nok ikke for vognmænd og chauffører som det her vil gå ud over, og som DTR burde repræsenterer. I dag vil regeringen gennemfører lovforslaget.

0 Kommentarer

Log ind for at kommentere