Hver tredje trafikdræbte kunne have reddet livet ved at overholde fartgrænsen | Ingeniøren

På side 22 står der så ret klart at det største faktor vedrørende føreren er manglende opmærksomhed(35%), skarpt efterfulgt af manglende orienterin...

Kjeld Flarup,

11/02/2014

På side 22 står der så ret klart at det største faktor vedrørende føreren er manglende opmærksomhed(35%), skarpt efterfulgt af manglende orientering(33%) Hastighed i forhold til hastighedsgrænsen er nede på 24%, mens hastighed i forhold til forholdene er helt nede på 11%

Hvorfor er det så altid hastigheden man taler om. Og hvordan kan en tredjedel (33%) redde livet ved at overholde fartgrænserne, når det kun er i 24% af tilfældene det er en faktor? På side 24 angives andelen endda til 15%

På side 39 står der direkte

DØDSULYKKERNE I 2012 SKETE MARKANT OFTERE

■ Om fredagen

■ Ved fodgængerulykker

■ Med manglende eller utilstrækkelig orientering som ulykkesfaktor

■ Med tydeligt og forståeligt vejforløb

Altså rapporten fremhæver ikke hastighed i 2012, alligevel er det det vi bliver tudet ørene fulde af. Rapporten dokumenterer sort på hvidt, at det er opmærksomheden der er problemet, men det er jo ikke så let at sætte en pensioneret politibetjent ud med en fotovogn og udskrive bøde på det grundlag.