It-jobfest i Mærsk: Fra 800 til 4500 folk i 2020

Siden strategiskiftet i 2016, hvor olien blev frasolgt og transport sat i fokus, har A

Ikke angivet Ikke angivet,

03/07/2019

Siden strategiskiftet i 2016, hvor olien blev frasolgt og transport sat i fokus, har A.P. Møller-Mærsk investeret kraftigt i øget digitalisering og dermed rekrutteringen af en ny type medarbejdere. 

"For at blive mere digitale er det nødvendigt at investere i tekniske kompetencer. For to et halvt år siden var vi 800 it-folk, nu har vi 3000 ansatte. Vi ansætter 26 nye personer om ugen, og om halvandet år tror jeg, vi lander på 4500-5000 medarbejdere," siger Adam Banks, it-direktør i A.P. Møller-Mærsk, der har omkring 70.000 ansatte på verdensplan. 

Adam Banks sidder i den operationelle ledelse - lige under direktionen med topchef Søren Skou i spidsen - og har det overordnede ansvar for eksekveringen af Mærsks digitale strategi. Den hænger tæt sammen med den overordnede målsætning om, at Danmarks største virksomhed i fremtiden skal stå for hele fødekæden, når en container flyttes fra fabrik til slutkunden. Søren Skou har flere gange sagt, at det kun er en realistisk mulighed, hvis Mærsk bliver bedre til at omfavne og lukrere på den teknologiske udvikling.

"Jeg er ret sikker på, at vi er langt fremme på det digitale i forhold til vores konkurrenter. Det er en fordel, vi vil have i et par år, og samtidig vil vi bygge videre på Tradelens og mere avancerede ting, som konkurrenterne ikke er i nærheden af - uanset hvad de har annonceret i pressen," sagde Søren Skou til Børsen i marts. Tradelens er Mærsks og IBM's blockchainbaserede platform.