Markedet for influencer marketing eksploderer

Uanset om vi åbner for nyhederne på tv, ser: ’Til middag hos’, eller blot surfer lidt på Instagram eller YouTube, så står det hurtigt klart, at influencerne efterhånden fylder rigtig meget i mediebilledet.

Det er ikke uden grund, for markedet for influencer marketing er eksploderet:

Væksten i influencer marketing

Et af de store medier indenfor influencer marekting: Influencermarketinghub.com har i deres rapport for 2019 analyseret sig frem til en række interessante trends:

  • Antal brugere på Instagram er mere end fordoblet fra 2017 til 2018
  • Antallet af platforme, der tilbyder influencers til markedsføring er mere end fordoblet fra 2016 til 2018
  • Markedsstørrelsen indenfor influencer marketing er fordoblet fra 2017 til 2019
  • Antal søgninger på Google efter: ’Influencer marketing’, er steget med 1500% over de seneste 3 år

Alle disse tal dækker over, at influencers er blevet det nye sort indenfor markedsføring. Og det er der flere grunde til, som vi ser på her:

Hvorfor bruge influencers?

I årtier har vi set på reklamer på tv, i aviser og magasiner, og bandereklamer til sport. De har én ting til fælles. De rammer bredt og allerøverst i markedsføring- og salgstragten. Nogle vil måske gå så langt og sige, at der er tale om spam.

For går du ikke lige og drømmer om at købe en ny bil, eller du ikke har en baby - Hvilken værdi giver det dig så at se en reklame for Opel eller Pampers? Og den erkendelse er mange brands kommet frem til. Derfor allokeres en langt større del af markedsføringsbudgettet i dag på de sociale medier – ikke som bannerreklame, men som målrettet reklame.

Den stærkeste form for målrettet reklame er i dag: Influencer marketing via micro-influencers. En influencer har indflydelse på sine følgere på eksempelvis Instagram. Følgerne har selv valgt at følge influenceren, og derfor er der et usynligt men stærkt bånd imellem influenceren og følgerne.

Dette bånd er helt afgørende for successen indenfor influencer marketing. Influenceren har nemlig en høj grad af troværdighed, og støjbarrieren overfor følgerne er lav. Det vil i praksis sige: Når en influencer fortæller om et produkt, så er følgerne i høj grad indstillet på at lytte. Derved bliver markedsføringen personlig, og langt mere relevant, i forhold til reklamer i de traditionelle medier.

Vælger du at bruge de mindste influencers, som har op til nogle få tusinde følgere, så kan du opleve, at effekten er bedre, end hos de store macro-influencers, som har mere end 100.000 følgere.

Det skyldes, at micro-influencerne typisk ikke har det kommercielle perspektiv, når de laver en reklamepost i ny og næ. Derud over så er de første følgere til en influencer langt mere engagerede i forhold til, når man blot vælger at følge en kendt person på de sociale medier.

Det gode spørgsmål er så: Hvor finder jeg influencerne? Det kan du gøre ved at søge på de sociale medier. Alternativt kan du skyde genvej ved at bruge en influencer marketing platform såsom Loggershut.

0 Kommentarer

Log ind for at kommentere