Minister vil bygge kæmpebro til 95 milliarder: Billister og togrejsende skal betale

Den socialdemokratiske transportminister Benny Engelbrecht vil gå videre med planerne om en Kattegatbro, der kan forbinde Jylland og Sjælland. Og spørger man ministeren, vil det være oplagt at lade brugerne af broen - billister og togrejsende - betale.
(ARKIV Socialdemokraternes Benny Engelbrecht på Christiansborg, den 24. februar 2015. Regeringen ser gode perspektiver i en bro, der forbinder Sjælland og Østjylland. Og det er oplagt at lade brugerne betale for forbindelsen, mener minister. (Foto: David Leth Williams/Ritzau Scanpix)
(ARKIV Socialdemokraternes Benny Engelbrecht på Christiansborg, den 24. februar 2015. Regeringen ser gode perspektiver i en bro, der forbinder Sjælland og Østjylland. Og det er oplagt at lade brugerne betale for forbindelsen, mener minister. (Foto: David Leth Williams/Ritzau Scanpix)

Claes Kirkeby Theilgaard,

20/01/2020

Den socialdemokratiske regering anført af transportminister Benny Engelbrecht vil gå videre med undersøgelserne af muligheden for at bygge en ny kæmpebro over Kattegat.

Kattegatbroen skal skabe fast forbindelse mellem Sjælland og Jylland. Ifølge Dansk Industri vilen model, hvor broen er for biler og passagerbiler koste omkring 90-95 milliarder kroner.

Den kæmpestore regning skal, hvis det står til transportministeren, sendes videre til brugerne af broen.

- Det er en oplagt vej at gå, siger Benny Engelbrecht til Ritzau og fortsætter:

- I Danmark har vi en god tradition for at bygge faste forbindelser, som bliver rent finansieret af brugerbetaling eller med en medfinansiering af EU. Så betyder det ikke, at der bliver investeret mindre i anden infrastruktur i Danmark, fordi den hviler i sig selv.

Hvis regningen for Kattegatbroen bliver sendt videre til brugerne, vil det tage mange år at betale broen tilbage via brugerbetaling.

Storebæltsbroen blev f.eks. åbner i 1998, men forventes først at være tilbagebetalt i 2032.