Flere folkeskoler bliver kønsneutrale

Flere folkeskoler rundt omkring i landet er nu begyndt at tage hensyn til forskellige kønsidentiteter og som følge heraf har man på skolerne blandt...

Claes Kirkeby Theilgaard,

20/11/2019

Flere folkeskoler rundt omkring i landet er nu begyndt at tage hensyn til forskellige kønsidentiteter og som følge heraf har man på skolerne blandt andet diskuteret, hvordan man kan tale til hinanden uden at bruge kønnede ord, mens flere også har ændret faciliteter eller er stoppet med at kønsopdele elever i f.eks. idrætstimer.

Det viser en rundspørge, som DR Nyheder har foretaget.

Rundspørgen viser, at 41 ud af 176 adspurgte folkeskoler oplever, at debatten om kønsidentitet og kønsneutralitet er begyndt at fylde mere i løbet af de seneste år.

Slut med drenge- og pigehold i idræt

Store Magleby Skole i Dragør er et af de steder, hvor man har oplevet udviklingen. Her er man begyndt at tænke mere over kønsneutralitet efter en situation, hvor et barn var i tvivl om vedkommende skulle gå til drenge- eller pigeholdet i en idrætstime.

Efter den episode har personalet på skolen debatteret, hvordan man bedst kunne undgå lignende situationer i fremtiden. Som konsekvens er man nået frem til, at der fremover skal være blandede hold ved holdopdeling i skoletiden.

”Vi ser det for eksempel i idrætstimerne, hvor det er meget klassisk, at man deler op i drenge og piger. Der har været episoder, hvor nogle børn hellere ville være med det modsatte køn, og hvor læreren så har arrangeret lege på en ny måde, så det var med blandede hold”, fortæller Signe Schandorff, der er didaktisk leder på Stor Magleby Skole.

Desuden har skolen inviteret forældre til et debatmøde om emnet. Det har flere andre skoler – syv i alt, ud af de 146 adspurgte – også gjort.

”Vi valgte at lave det her arrangement, fordi skolen er et spejl på det omgivende samfund, og vi også har børn og forældre, der reagerer i forhold til spørgsmålet om kønsidentitet”, siger Signe Schandorff til DR.

I alt er seks skoler gået væk fra at kønsopdele elever, mens ni skoler har diskuteret anvendelsen af kønsneutrale ord som ”forperson” i stedet for ”formand”, seks skoler har haft lærere på kursus om kønsidentiteter og kønsneutralitet og seks skoler har ændret faciliteter af inkluderende hensyn.

Kilde: